عمومی

برای شستشوی واژن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نحوه شستن واژن

همانطور که نظافت شخصی و شستشوی هر قسمت از بدن روتین خاصی دارد، شستشوی واژن و دیگر نواحی جنسی نیز نیازمند دقت و توجه بسیار زیادی است. شستن ناحیه ژنیتال نیاز به آشنایی مناسب با این ناحیه را دارد چون اندام تناسلی خانم‌ها دارای دو بخش خارجی و داخلی است. از آنجایی که سلامت اندام جنسی به عوامل زیادی بستگی دارد پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را دنبال کنید تا با نحوه شستشوی واژن آشنا شوید.

تفاوت واژن و ولوا

به ورودی اندام جنسی خانم‌ها واژن و به ناحیه بیرونی و خارجی این ورودی که شامل کلیتوریس، لابیا کوچک و بزرگ و ورودی واژن است ولوا گفته می‌شود.

واژن خانم‌ها درواقع یک ارگان داخلی است که همانند سایر ارگان‌های بدن نیازی به شستشو نداشته و در واقع خودش را نیز تمیز می‌کند. از آنجایی که  ولوا ورودی واژن را احاطه کرده، تمیز نگه داشتن این ناحیه بسیار حائز اهمیت است.

ولوا

واژن چگونه محیط خود را تمیز می‌کند؟

ترکیبی از باکتری‌ها و میکروب های مفید محیط واژن را تمیز نگه می‌دارند. شستشوی این ناحیه توسط صابون‌ها و دوش‌های واژینال تمامی این باکتری‌ها را نابود کرده و منجر به تغییر pH این محیط می‌گردد. در نتیجه انواع باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها فرصت تکثیر پیدا ‌می‌کنند و منجر به ایجاد بوی نامطبوع و یا عفونت می‌شود.

چگونه ناحیه ولوا را سالم نگهداریم؟

برای تضمین سلامت و نظافت این ناحیه در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که درصورت رعایت از انواع آلودگی و بیماری ها جلوگیری می‌شود:

  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا ریسک انتقال بیماری‌های منتقله از راه جنسی به پایین ترین میزان برسد.
  • ناحیه واژن را تا جایی که می‌توانید خشک نگهدارید چرا که در ناحیه مرطوب امکان رشد باکتری و قارچ بسیار بیشتر است.
  • بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا از بروز عفونت ادراری جلوگیری شود.
  • محل ولوا را از جلو به سمت مقعد شستشو دهید.
  • هرگز بعد از رابطه جنسی آنال مستقیما نزدیکی واژینال انجام ندهید چرا که آلودگی‌های موجود در مقعد می‌توانند در ناحیه واژن عفونت ایجاد کنند.
ناحیه ژنیتال

چطور ناحیه ولوا را تمیز نگهداریم؟

برای شستن این ناحیه آب گرم به تنهایی کافیست. اما اگر می‌خواهید می‌توانید از صابون ملایم بدون رایحه یا از ژل شوینده مخصوص این ناحیه استفاده کنید. باید دقت کنید که صابون و ژل‌ شوینده وارد واژن نشوند. بعد از شستشو و آبکشی این ناحیه را کامل خشک کنید. همچنین این ناحیه بوی مخصوص به خودش را دارد و نباید سعی کنید تا با اسپری و عطر این ناحیه را معطر کنید.

نکات مهم در مورد شستشوی واژن و ولوا

برای جلوگیری از عفونت و حساسیت از محصولات زیر استفاده نکنید:

  • دوش واژینال حتی دوش‌های مورد تایید
  • اسپری‌های دئودورانت مخصوص ناحیه ژنیتال
  • صابون های عطری
  • شوینده های متفرقه
  • بخور واژن
  • عطر

آیا بوخور واژن در سلامت این ناحیه موثر است؟

احتمالا در مقالات و شبکه‌های اجتماعی دیده باشید که خیلی از افراد بخور انواع گیاهان را برای سلامت ناحیه واژینال پیشنهاد می‌کنند. در این مقالات گفته شده که برخی از گیاهان دارویی تاثیر زیادی روی سلامت واژن و رحم دارند اما همچنان هیچ نتیجه قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد و حتی دیده شده برخی از خانم‌ها هنگام استفاده از بخور دچار سوختگی یا حساسیت شده اند. همچنین از شستشوی این ناحیه با سرکه و ترکیبات این چنینی خودداری کنید تا pH این محیط حساس تغییر نکند. استفاده از ترکیبات این چنینی بعضا آسیب‌های جدی و درمان طولانی برای افراد رقم می زند.

نقش لباس زیر در سلامت اندام جنسی

رعایت بهداشت برای ناحیه جنسی به تنهایی در سلامت این قسمت مهم بدن نقش ندارد. بهترین لباس زیر از انواع نخی است که گردش هوا را برای این ناحیه ممکن می‌سازد. سعی کنید لباس زیری را انتخاب کنید که تنگ نباشد و البته به راحتی شسته شود. باید توجه کنید که بعد از هربار شستشو لباس زیر باید زیر نور مناسب آفتاب خشک شود همچنین، می‌توانید از اتو روی لباس زیر استفاده کنید چرا که گرما باعث از بین رفتن باکتری ‌های سطح پارچه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از لباس زیرهایی با رنگ‌های روشن استفاده کنید چرا که به خوبی رنگ ترشحات واژن قابل تشخیص است و می‌توانید از روی رنگ ترشحات از سلامت خود مطمئن شوید.

لباس زیر

بهداشت ناحیه ژنیتال هنگام پریود

هنگام پریود ترشحات خونی از واژن خارج می‌شوند که افراد برای جمع کردن این ترشحالت از کاپ قاعدگی، نوار بهداشتی یا تامپون استفاده می‌کنند. اگر از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید باید حتما کاپ را حداکثر هر ۸ ساعت تخلیه کنید. این زمان برای نواربهداشتی و تامپون کوتاه تر است چون رشد باکتری‌های در نواربهداشتی و تامپون سریعتر صورت می‌گیرد باید هر ۳ ساعت تعویض کرد تا دچار عفونت نشوید.

ترشحات واژن

آشنایی با آناتومی اندام تناسلی و شناخت آن به شما کمک می‌کند تا از بروز خیلی از مشکلاتی که معمولا بین خانم‌ها شایع است جلوگیری کنید. حالا می‌دانید که مشکلاتی نظیر عفونت که بیشتر اوقات به خاطر شستشوی نادرست اتفاق می‌افتد و یا استفاده از شوینده و بخور توسط گیاهان خاص پیش می‌آید، روش ‌های نادرستی برای نگهداری این اندام مهم هستند. همچنین پیشنهاد‌ می‌کنیم از این به بعد هنگام خرید ژل شستشو و لباس زیر داشته باشید به جنس و نوع محصولات توجه بیشتری داشته باشید.

منبع

مدیکال نیوز

7 دیدگاه در “برای شستشوی واژن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  1. رزیتا گفت:

    مرسی از اطلاعات خوبتون لیوای عزیزم

  2. ندا واسعی فرد گفت:

    خیلی مطالب مفیدی بود

  3. فریده جعفری گفت:

    مرسی واسه این مطالب مفید😇

    1. یوسف گفت:

      👍🙏

  4. فریده جعفری گفت:

    از مواد بو دار هم استفاده نکنید تا کمتر دچار عفونت بشید

  5. یوسف گفت:

    👍👍👍

  6. Mona گفت:

    سپاس از آگاهی بخشیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *