عمومی

تصویر بدن چیست و 5 روش بهبود آن، دوست داشتن خود و بدنتان

جلوی آینه بروید و به خودتان نگاه کنید، تا به حال پیش آمده که به نظر خودتان عیب و نقصی در بدن یا صورتتان وجود داشته باشد در صورتی که هیچکدام از اطرافیانتان آن را نمیبینند؟ مثلا تصور میکنید که چاق هستید و نیاز دارید که یک رژیم سفت و سخت بگیرید، ولی به عقیده دوستان و اطرافیانتان بدن طبیعی و وزن متعادلی دارید، حتی شاخص توده بدنی شما هم در محدوده سالم است ولی هر روز با وسواس به خودتان در آینده نگاه میکنید و دائم در حال چک کردن وزن و سایز خودتان با نگرانی زیادی هستید؟ این تصویر بدن شماست، یعنی درکی که از بدن خودتان دارید، که ممکن است با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد، در این مطلب درباره تصویر بدنی مثبت و منفی و اختلالات تغذیه ای که میتواند نتیجه  تصویر بدن منفی باشد، میخوانید:

تصویر بدن و اهمیت آن در دوست داشتن خود و بدنتان

تصویر بدن چیست؟

تصویر بدن، تصور و ادراکی است که از شکل ظاهری خودتان دارید و در نتیجه به افکار، باورها، احساسات و اداراکاتی منتهی میشوند که میتواند مثبت، منفی یا هردو باشند. این ادراک از عوامل فردی و محیطی تاثیر میپذیرد و میتواند بر سلامت و روابطتان تاثیر بگذارد. افرادی که غرق در افکار و وسواس های ظاهری هستند و به خودشان انواع نقص ها را نسبت میدهند، احتمالا دچار اختلال تصویر بدن یا اختلال بدشکلی بدن هستند.

گشادی واژن؛ افسانه یا واقعیت به همراه روش های تقویت عضلات کف لگن

تصویر بدن مثبت

دوست داشتن تصویر بدن

کسی که تصویر بدن مثبت داشته باشد، درک واضح و درستی از ظاهر و شکل بدنش دارد. چنین فردی بدن و ظاهر خود را پذیرفته در آن احساس راحتی و اعتماد بنفس میکند و مراقبش است. ورزش مناسب ، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل میتواند به تصویر بدن مثبت منجر شود. در واقع یکی از نتایج داشتن تصویر مثبت از بدن این است که ما ارزش وجودی خود را از ظاهرمان جدا بدانیم.

تصویر بدن منفی

اختلال بدشکلی

تصویر منفی یا تحریف شده، ادراک منفی و غیر واقعی ای که فرد از بدن و ظاهر خودش دارد، این مورد بیشتر در بین زنان دیده میشه با این حال مردان هم این اختلال را تجربه میکنند. افرادی که تصویر بدن منفی دارند اغلب خود را با دیگران مقایسه می کنند و و خود را ناقص یا ناکافی میدانند. روانشناسان این حالت رو یک اختلال تلقی میکنند که با اضطراب، شرم و اعتماد بنفس پایین همراه است. چنین افرادی ممکن است عزت نفس پایین، انزوا، افسردگی و اختلالات تغذیه ای را تجربه کنند.

افراد مبتلا به اختلال تصویر بدن ممکن است مکرراً در آینه نگاه کنند و قسمت هایی از بدن خود را به شکلی غیر واقعی و تحریف شده ببینند. برای مثال، زنی با شاخص توده بدنی طبیعی ممکن است دائماً خود را چاق و بد شکل ببیند. برخی از افراد با تصور منفی از بدن دچار اختلالی به نام اختلال بدشکلی بدن می شوند. میانگین سن شروع اختلال بدشکلی بدن بین 15 تا 20 سال است که در افراد مجرد شایع تر از افراد متاهل است. فرد مبتلا به این اختلال بدن خود یا بخشی از بدن خود را به شیوه ای بسیار منفی تجسم می کند و اعتقاد قوی دارد که جذاب نیست. این فرد ممکن است برای رفع این مشکلات (بعضا غیر واقعی) وقت و هزینه زیادی را صرف آرایش، عمل های جراحی و سایز اقدامات کلینیکال کند.

تصویر بدن و اختلالات تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای طیف وسیعی از عادت های غیر طبیعی غذا خورد مثل پرهیز از خودرن غذا تا پرخوری شدید را شامل میشوند. دلیل واحدی برای اختلالات تغذیه ای وجود ندارد ولی تحقیقات نشان میدهند که نارضایتی و تصویر منفی از بدن شناخته‌شده‌ترین دلیلی است که برخی از افراد به بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی مبتلا می‌شوند. بی اشتهایی عصبی یک بیماری تغذیه ای جدی است که در آن شاخص توده بدنی افراد کمتر از 17.5 است، ترس شدیدی از چاق شدن دارند و ممکن است بیش از حد ورزش کنند.

اما در پرخوری عصبی وضعیت کمی متفاوت است، در این مورد افراد پرخوری میکنند ولی بعد از آن اقداماتی انجام میدهند که از چاق شدن آنها جلوگیری کند! مثل استفراغ کردن یا استفاده از ملین ها ، محرک ها، داروهای ادرار آور و البته ورزش بیش از حد! بیماران مبتلا به پرخوری عصبی اغلب از پرخوری خود خجالت می کشند و بیش از حد نگران وزن بدن خود هستند. با این حال، بر خلاف بیماران مبتلا به بی اشتهایی، آنها معمولا از لحاظ علمی وزن طبیعی دارند (و ممکن است کمی اضافه وزن داشته باشند).

اختلال تصویر بدن

اگر شما هم تصویر بدنی منفی دارید و یا دوست دارید تصویر بدنی مثبت خود را حفظ و تقویت کنید در ادامه چند تکنیک ساده برای دوست داشتن خودتان معرفی میکنیم:

سایز کاپ قاعدگی مناسب شما کدام است؟ تست آنلاین

یافتن سایز مناسب برای هر فرد کاری دشوار باشد ولی نگران نباشید، با پاسخ به چند سوال ساده تست انتخاب سایز می توانید سایز مناسب خود را بیابید.

5 راه ساده برای دوست داشتن خود و بدنتان

چطور بدن خود را دوست بداریم

1-      مدیتیشن

مدیتیشن یک راه عالی و موثر برای تمرکز بر خودتان است. هر زمان که احساس ضعف کردید و ذهنتان در حال مقایسه و رقابت بود، به مدیتیشن روی بیاورید. نکته مهم درباره مدیتیشن این است که میتوانید آن را در هر جایی انجام دهید کافیست که فضایی آرام، راحت و ساکت پیدا کنید، چشمانتان را ببندید؛ و نفس های عمیق بکشید.

2-      نگرش مثبت را حفظ کنید

کسانی که از بودن با شما لذت میبرند را به یاد بیاورید. نقاط قوت و ضعف خود را جسورانه بپذیرید و از مقایسه بپرهیزید. هیچ کس کامل نیست. هیچ وقت انتقادات تند و قضاوت چه درباره خودتان و چه درباره دیگران انجام ندهید!

3-      تمرین آینه

تمرین آینه چیست؟

هر روز به آینه نگاه کنید و به خود بگویید: “دوستت دارم.” این کار را انجام دهید حتی اگر احساس میکنید کار عجیب و غریبی است!

چند یادداشت روی آینه خود با یادآوری های محبت آمیز و مثبت از زیبایی درونی و بیرونی خود قرار دهید. بیدار شدن هر روز صبح با پیامی محبت آمیز به خودتان و بدنتان می تواند شما را به صلح با بدنتان نزدیک تر کند.

4-      سپاسگزاری

 قدردانی از آنچه هستید راهی شگفت انگیز برای تقویت عشق به خود است. وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوید و هر شب قبل از خواب، دو چیز را بنویسید که بابت آنها سپاسگزار هستید. این یک راه زیبا برای احترام به خود و زندگیتان است.

5-      اطراف خود را با شادی احاطه کنید

محیطی را ایجاد کنید که کاملاً دوستش دارید و در آن احساس شادی میکنید.  اطراف خود را با گل‌های تازه، تصاویر افرادی که دوستشان دارید، تصاویر مثبت، کتاب‌های مورد علاقه و غیره احاطه کنید. وقتی می‌توانید فقط با نگاه کردن به اطراف لبخند بزنید، کم کم انرژی مثبت و تمام روز شما را فرا میگیرد و احساستان به خودتان و اطرافتان مثبت تر خواهد شد.  

قبول داریم که همیشه داشتن روحیه مثبت و عشق به خود آسان نیست و یک شیه حاصل نمیشود. بلکه نیازمند برنامه ریزی، مطالعه و تلاش مستمر است  ولی کافی است این راه را شروع کنید، هر روز با برداشتن گام های کوچکی میتوانید با گذشت زمان تغییراتی بزرگی را رقم بزنید.

تست آنلاین تعیین شدت قاعدگی

اکثر زنان شناخت دقیقی از شدت خون ریزی و سلامت قاعدگی خود ندارند. با زدن این تست آنلاین متوجه خواهید شد که آیا نیاز به مراقبت های خاص و همچنین ویزیت پزشک دارید یا خیر.

5 دیدگاه در “تصویر بدن چیست و 5 روش بهبود آن، دوست داشتن خود و بدنتان

  1. فریده جعفری گفت:

    همه ما اونقدر شایسته بودیم که برای زندگی انتخاب شدیم پس بهتره بیشتر از اینا خودمونو دوس داشته باشیم

  2. یوسف گفت:

    اگه تو مدارس رو این چیزا کار میکردن خیلی از مشکلات نوجوانا با خودشون حل میشد

  3. یوسف گفت:

    خودتونو دوس داشته باشید بابا مگه دنیا چند روزه!؟ 😅

  4. Mona گفت:

    دوست داشتن خودمون در واقع سپاسگزاری از گنج بزرگی است که خداوند بهمون هدیه داده. پس باید خیلی مراقب این گنج باشیم و به خوبی ازش مراقبت کنیم.

  5. خانم مشیرعالی گفت:

    I love my Self every Day🙌✨💕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *